Meer grip op kwaliteit en slagingspercentages
van de specialistische rijopleidingen
Cortex is een van de grootste specialistische bedrijven die zich richt op persoonlijke en intelligente veiligheid. Cortex levert maatwerk in alle beveiligings- en crisismanagementsituaties en voert werkzaamheden uit in zowel binnen- als buitenland voor zeer verschillende opdrachtgevers. Naast het inzetten van ervaren specialisten op het gebied van veiligheid, biedt Cortex erkende specialistische rijopleidingen aan voor directiechauffeurs en risicopersonen.
De afdeling specialistische rijopleidingen is in de afgelopen jaren sterk gegroeid. Door de groei van het aantal rijdocenten ontstond bij Cortex de behoefte om de kwaliteit van de rijdocenten goed in beeld te krijgen en de slagingspercentages van de rijopleidingen nog verder te verhogen. Op deze manier wilde Cortex excelleren als opleider in specialistische rijopleidingen ten opzichte van haar directe concurrenten.
Aanpak: In beeld krijgen opleidingsbehoeften van de cursisten
Het realiseren van dit beoogde effect vraagt om meer dan een goede rijdocent met foutloze didactische vaardigheden. Het verbeteren van leeropbrengsten bij de cursisten vereist namelijk een nieuw perspectief en een nieuwe werkwijze. Om meer grip te krijgen op de slagingspercentages is Cortex begonnen met de leerdoelen van de cursisten beter in beeld te brengen. Daarbij is een kijkwijzer ontwikkeld om de leervorderingen van de cursisten nauwgezetter te kunnen volgen en om de cursisten zelf meer grip te geven op hun eigen ontwikkeling.
Door het in kaart brengen van de vorderingen van de cursisten en deze naast de examenrapporten te leggen, was Cortex in staat om met een kritische blik te kijken naar de opzet en inhoud van de specialistische rijopleidingen. Het perspectief van de rijdocenten werd meer ontwikkelingsgericht en er is een duidelijke kwaliteitscyclus opgezet binnen het bedrijf. Naast de analyse en aanscherping van de rijopleidingen zelf heeft Natasja Ouwens als onderwijskundige meegekeken bij de rijdocenten tijdens de trainingen. De didactische vaardigheden van de docenten werden beoordeeld en gecoacht. Onder andere hiermee zijn de vaardigheden van de docenten naar het hoogste niveau gebracht.

“Als bedrijf willen we ons continu verbeteren en onderzoeken waar het nóg beter kan. We vragen ons dit niet af omdat we een mooi cijfer willen halen, maar omdat we het beste willen bieden aan onze klant. Ik wil Natasja Ouwens van Vigor bedanken voor de deskundige adviezen en haar betrokkenheid! Natasja heeft geen 9 tot 5 mentaliteit en denkt actief mee met de organisatie.”
Ed van Ewijk – Manager Specialistische Rijopleidingen

Resultaat: Cortex heeft de hoogste slagingspercentages binnen het veld
Inmiddels werkt Cortex volgens de opgezette kwaliteitscyclus. Per kwartaal analyseert Cortex alle data en bespreken de docenten samen met de manager specialistische rijopleidingen en de directie van Cortex de resultaten. Hierdoor is Cortex in staat om verbeterpunten te ontdekken en prioriteiten te stellen.
Samen met de docenten blijven verbeteren
De kwaliteitscyclus voor de rijopleidingen binnen Cortex staat ‘als een huis’. Het is nu zaak om frequent en goed gebruik binnen de organisatie te blijven stimuleren en te borgen. Op deze manier blijft de Cortex zelf dus continu verbeteren en duurzaam groeien.
