Nieuwkomersonderwijs Amsterdam

Opdracht: Begeleid buitenlandse leerkrachten en docenten naar een Nederlandse onderwijsbevoegdheid

Als onderdeel van de opdracht voor het nieuwkomersonderwijs in Amsterdam heeft Vigor als kwartiermaker in samenwerking met verschillende betrokken partners, een traject ontwikkeld waarin buitenlandse leerkrachten en docenten worden begeleid naar het behalen van een Nederlandse onderwijsbevoegdheid, zodat zij inzetbaar zijn binnen het Nederlandse onderwijssysteem.

In Amsterdam is in 2023 en 2024 een groep van ongeveer 40 leerkrachten en docenten met een onderwijsachtergrond uit het buitenland begeleid in hun traject naar een Nederlandse bevoegdheid. Door het lerarentekort én het aanwezige talent binnen deze doelgroep te koppelen, ontstond de wens om een ondersteuningsprogramma op te zetten dat gericht is op taalverwerving, het omzetten van de buitenlandse diploma’s, kennis van het Nederlandse onderwijssysteem en het opdoen van werkervaring binnen Nederlandse scholen.

Aanpak: Taalonderwijs, systeemkennis en praktijkgericht begeleiden

Het begeleidingstraject richtte zich op het stapsgewijs toewerken naar inzetbaarheid binnen het Nederlandse onderwijs. In samenwerking met de Universiteit van Amsterdam hebben alle deelnemers een intensief taaltraject gevolgd, met als doel het behalen van minimaal taalniveau B2. Dit niveau is vereist om onderwijs te mogen geven in Nederland en vormt daarmee een belangrijke mijlpaal binnen het traject.

Naast taalontwikkeling zijn de deelnemers via bijeenkomsten en intervisiesessies geschoold in de opbouw en kwaliteitseisen van het Nederlandse onderwijs. Daarbij kwamen thema’s aan bod als het curriculum, toetsing, pedagogisch-didactisch handelen en schoolcultuur. Deze inhoudelijke voorbereiding werd gecombineerd met praktijkervaring: alle deelnemers liepen mee op scholen binnen het nieuwkomersonderwijs en het reguliere onderwijs, om zich te oriënteren op de dagelijkse onderwijspraktijk in Nederland.

Voor deelnemers van wie de buitenlandse diploma’s niet direct erkend werden, is aanvullende scholing georganiseerd in samenwerking met onderwijsinstellingen. Zo werd voor elke deelnemer een individueel passend traject uitgezet richting formele bevoegdheid.

“Het begeleidingstraject heeft mij niet alleen geholpen om de Nederlandse taal beter te beheersen, maar vooral ook om te begrijpen hoe het onderwijs hier werkt. Door de combinatie van lessen, praktijkervaring en persoonlijke begeleiding voelde ik mij echt serieus genomen als professional. Nu werk ik met veel plezier op een basisschool in Amsterdam en kan ik mijn ervaring eindelijk weer inzetten in de klas.”

Mohammad, deelnemer begeleidingstraject naar onderwijsbevoegdheid

Link naar artikel en item AT5:
https://www.at5.nl/artikelen/222438/nederlands-was-een-hobbel-maar-syrische-mohammad-kan-hier-straks-weer-lesgeven

Resultaat: Stap richting bevoegdheid en duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Het overgrote deel van alle deelnemers aan het traject hebben gemiddeld binnen 1,5 jaar het vereiste taalniveau behaald. Daarnaast beschikken zij over relevante praktijkervaring en kennis van het Nederlandse onderwijssysteem. Verschillende deelnemers hebben hun bevoegdheid inmiddels behaald of zijn in een vervolgtraject geplaatst richting volledige erkenning.

Met deze begeleidingstrajecten wordt een waardevolle stap gezet in het duurzaam inzetten van in het buitenland opgeleide onderwijsprofessionals. Tegelijkertijd draagt het bij aan het verminderen van het lerarentekort en aan de diversiteit binnen het Amsterdamse onderwijs. Door deze groep gericht te ondersteunen in hun weg naar bevoegdheid, benutten we talent dat anders onbenut zou blijven.