Amsterdam

Amsterdam

Opdracht: Centraliseer de onderwijsvoorzieningen voor nieuwkomers in het primair onderwijs per stadsdeel, verhoog het aantal onderwijsplekken in de verschillende stadsdelen om de wachtlijsten weg te werken en werk verbeter met de verschillende nieuwkomersscholen de kwaliteitszorg.

Om grip te krijgen op deze vraagstukken en te zorgen voor meer samenhang binnen de stad, is Natasja Ouwens aangesteld als kwartiermaker met als opdracht het nieuwkomersonderwijs in kaart te brengen, verbinding te leggen tussen betrokken partijen en te werken aan een duurzame, stedelijke aanpak.

Aanpak: Verkennen, verbinden en structureren

De eerste stap was het in kaart brengen van het huidige aanbod en de bijbehorende werkwijzen rondom het onderwijs aan nieuwkomers in de stad. In deze verkenning is gesproken met schoolbesturen, intern begeleiders, beleidsadviseurs van de gemeente en andere betrokken organisaties. Ook is gekeken naar lokale verschillen tussen stadsdelen en de diverse opvangvormen die binnen het primair onderwijs worden ingezet.

De verzamelde inzichten vormden de basis voor het opzetten van een stedelijke structuur waarin afstemming, samenwerking en kennisdeling centraal staan. Hierbij is aandacht besteed aan het creƫren van overzicht in leerling stromen, het verbeteren van het plaatsingsproces en het bieden van ondersteuning aan scholen die tijdelijk of structureel nieuwkomers opvangen.

Gedurende het traject is voortdurend afgestemd met de gemeente en schoolbesturen, en zijn praktische instrumenten ontwikkeld om scholen te ondersteunen in hun taak.

Resultaat: Een stedelijke structuur en gedeelde verantwoordelijkheid

Door de inzet van de kwartiermaker beschikt Amsterdam inmiddels over een gedeeld beeld van de stand van zaken binnen het nieuwkomersonderwijs. Er is een netwerk gevormd waarin partijen samenwerken aan een duurzame en afgestemde aanpak, met aandacht voor zowel de korte als de lange termijn.

Het opschalen van het aantal leerlingplekken en toegepaste plaatsingsproces hebben ervoor gezorgd dat nieuwkomersleerlingen sneller op een passende plek in het onderwijs terechtkomen. Scholen ervaren meer ondersteuning en duidelijkheid in hun rol en verantwoordelijkheid. De opgedane kennis en gedeelde ervaringen worden benut voor verdere beleidsontwikkeling op stedelijk niveau.

Met deze aanpak is een stevige basis gelegd voor een toekomstbestendig nieuwkomersonderwijs in Amsterdam, waarbij elk kind de kans krijgt zich optimaal te ontwikkelen.