Zeevonk

Opdracht: Breng na de fusie van twee basisscholen de onderwijskwaliteit van De Zeevonk in beeld, zodat de nieuwgevormde school een effectief beleid kan voeren

Openbare basisschool De Zeevonk is ontstaan na de fusie van basisschool De Duinroos en basisschool De Nicolaasschool, beiden gelegen in Zandvoort.

Door een terugloop van het leerlingenaantal en het groeiende leerkrachtentekort binnen het primair onderwijs zijn tijdens het lopende schooljaar 2021-2022 de mogelijkheden tot het samengaan van De Duinroos en De Nicolaasschool onderzocht. Het samengaan van de beide basscholen zou een gezond leerlingenaantal opleveren en zou een directe oplossing vormen voor het nijpende leerkrachtentekort op een van beide scholen. Beide scholen waren samen gehuisvest in hetzelfde gebouw, gescheiden door een flexibele wand.

Vanaf de start van schooljaar 2022-2023 is de nieuwe fusieschool De Zeevonk van start gegaan. Om een duidelijk beeld te krijgen van de ontwikkelpunten en kansen van de school, heeft de directie van De Zeevonk verzocht tot een audit op de school om zo een zogenaamde nulmeting te creëren.

Aanpak: In beeld brengen van de onderwijskwaliteit door middel van een audit

De directie van De Zeevonk wilde een reëel beeld krijgen van de onderwijskwaliteit op de school. Vanuit de uitkomsten van de audit wilde de directie een effectief beleid voeren om planmatig aan de slag te gaan met de ontwikkelpunten binnen de school.

Een audit is een uitstekend middel voor organisaties om te leren en te verbeteren. Het geeft een helder beeld van de kwaliteit van de organisatie. Na een audit weet de organisatie precies hoe de organisatie ervoor staat en of het beeld dat de organisatie zelf heeft correspondeert met de resultaten vanuit het onderzoek.

Elk onderzoek resulteert in een auditrapportage met heldere conclusies en praktische aanbevelingen. Een audit brengt duidelijk in beeld wat de ontwikkelkansen zijn op het gebied van het didactisch handelen, zicht op de ontwikkeling van de leerlingen, het schoolklimaat en de kwaliteitszorg.

Natasja Ouwens heeft ervaring met het uitvoeren van audits op uiteenlopende scholen vanuit verschillende onderwijsconcepten. Voorafgaand aan de audit vond een uitgebreide analyse plaats van de aangeleverde beleidsdocumenten van de school. Tijdens de auditvisitatie op De Zeevonk zijn verschillende klassenbezoeken afgelegd en zijn er diverse gesprekken gevoerd met directie, intern begeleider, kwaliteitsmedewerkers, teamleden en leerlingen van de school.

Na afloop van de visitatie heeft de directie van De Zeevonk een auditrapportage ontvangen met aanbevelingen voor de verbetering van de onderwijskwaliteit.

“Natasja beweegt zich op een respectvolle manier door de school en weet tijdens de audit en de terugkoppeling van de bevindingen de juiste toon te raken bij het team, zodat het team hier zijn voordeel mee kan doen. Met de uitkomsten van de grondige analyse en aanbevelingen van Natasja Ouwens, hebben we duidelijk in beeld waar we naar toe moeten met onze schoolorganisatie.”

Marga Bol – Directeur De Zeevonk

Resultaat: De directie van De Zeevonk heeft een duidelijk beeld van de ontwikkelpunten en werkt planmatig aan de verbetering van de genoemde ontwikkelpunten

Inmiddels heeft de directie van De Zeevonk het verbeterplan geoptimaliseerd en de aanbevelingen vanuit de auditrapportage verwerkt in een plan van aanpak. Voor de ontwikkeling van het didactisch handelen van de leerkrachten hebben zij scholing ingekocht voor het gehele team. De directie van De Zeevonk heeft verzocht om de audit aan het einde van het schooljaar opnieuw uit te voeren om zo de ontwikkelingen goed te blijven monitoren.

Zicht houden op ontwikkeling

De directie heeft nu een duidelijk beeld van de ontwikkelpunten op de school. Toch blijft het belangrijk om regelmatig de kwaliteit van het onderwijs te blijven meten en als schoolorganisatie in beweging te blijven.